Madblogstoppen

lørdag den 1. februar 2014

Friske forårsruller på menuen

Ja, idag har jeg en bette opskrift til jer!:) 
Jeg lavede til aften friske forårsruller, som smager fantatisk, er sunde og dejligt mættende!:)
Jeg smagte det første gang hos min veninde Majken! og nu vil jeg så dele det med jer:)


Friske forårsruller med peanutdip
1 person

Det skal du bruge:

- 125g kylling, jeg brugte inderfilet. 
- Agurk
- Gulerødder
- Forårsløg
- Hjertesalat
- Avocado
- Friske krydderurter, f.eks. Basilikum, koriander.
- Sesamolie
- 4-5 stykker rispapir

Du kan bruge det grønt du bedst kan lide og mængden er også helt op til dig:)

Peanutdip:
- 4 spsk peanutbutter, crunchy
- 1,5 dl vand
- 2 spsk fiskesauce
- saft fra 1/2 - 1 lime
- 1/2-1 rød chili
- et lille løg
- 1 fed hvidløg
- 2 spsk Sesamolie 

Tilbehør: Sur/sød chilisauce

Sådan gør du:

- Start med at snitte dine grøntsager. Det hele snittes i lange stave, så det passer nogenlunde til
   længden på den færdige forårsrulle.


- Skær kyllingen i passende strimler, og steg det i sesamolien.
- Mens kyllingen steger, laver du peanutdippen.
- Løg og chili snittes fint, og hvidløget presses.
- Løg, hvidløg og chili sauteres i sesamolien. Jeg kom kun en halv chili i, men det kan varrieres som 
  man selv har lyst til. 
- Herefter tilsættes peanutbutter og vand, og det røres til en ensartet masse.
- Tilsæt nu fiskesauce og limesaft. Start med en halv lime, og her kan du så igen tilføje mere limesaft
   (Hvis du ønsker mere syre), eller mere fiskesauce(Hvis su ønsker en mere salt dip).
- Dippen smager du til, og så hældes den i en skål og er klar til servering, ser sådan her ud: 


Smager fantastisk!!:)

- Når kyllingen er færdig stegt, er du klar til at lave rullerne. Så er der linet op!

- Rispapirret ligges i lunket til køligt vand. Jeg brugte et tærtefad, da det passer perfekt i størrelsen.


- Papiret skal ligge et minuts tid, til det er blødt. Pas på når du tager det op at vandet, at det ikke folder 
  sig sammen.
- Jeg brugte et træskærebræt til at folde rullerne på, det syntes jeg var nemmest.
- Læg nu det kylling, og grønt på rispapiret som du vil have i rullen. Læg det under midten, se billedet:


- Nu skal den rulles. Tag fat nederst og læg det op over dit fyld, og rul stramt til. Jo strammer du kan
   rulle dem, jo bedre holder de sammen når du spiser dem.


- Når du har rullet en gang, over fyldet. Skal siderne foldes ind over fyldet, se billedet.


- Når enderne er foldet ind, skal der rulles igen. Forårsrullen rulles nu færdig, og wupti, så skulle den
   gerne se nogenlunde ud, som den her: 


- Den kunne sikkert sagtens se pænere ud, men den smager godt uanset!:)

- Du kan selv vælge om du vil lave rullerne, efter hånden som du spiser dem, eller folde alle på en
   gang. Personligt lavede jeg alle på en gang og spiste med peanutdip og sus/sød sauce.

Kødet kan også varriere, til svin, okse, and, rejer, eller hvad du nu har lyst til:)

Det var dagens opskrift! Så igen må I have den med bollerne til gode:)

Quote of the day:

" Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." - Dalai Lama


Ingen kommentarer:

Send en kommentar