Madblogstoppen

mandag den 15. september 2014

Fasandræberne og loppefund!

Har idag haft fornøjelsen af at være i biografen endnu en gang! Denne gang til forpremiere på "Fasandræberne" - som er anden film i serien om Afdeling Q og Carl Mørck. Filmene er baseret på Jussi Adler Olsens bøger, hvis nogen af jer ikke skulle være klar over det;)
Har glædet mig længe til forsættelsen, så da muligheden bød sig for at se den idag, måtte jeg selvfølgelig det!!



Filmen starter hvor 1'eren slap. Afdeling Q er stadig en realitet, men se har ikke siden opklaringen om Merete Lynggards forsvinden. En aften opsøges Carl af en mand, som vil have ham til at kigge på hans sag, men Carl afviser ham. Dagen efter har manden begået selvmord, og det viser sig han var en tidligere betjent, hvis to børn 20 år tidligere var blevet brutalt myrdet i et sommerhus. Manden har efterladt alt hans materiale fra hans egen eftersøgning, i en kasse mærket til Carl Mørck.
Selvom sagen er opklaret og en mand er dømt, starter Carl og Assaden alligevel en efterforskning, som leder dem hen til kostskolen Griffenly, og en gruppe af dengang rigmandsbørn, som nu er voksne prominente forretningsmænd. Et nødopkald fra 1994 fra en desperat pige, kaster dem ud i søgen på pigen Kimmie, som har været forsvundet siden mordene fandt sted. Carl og Assaf kastes ud i en hæsblæsende eftersøgning af både Kimmie og sandheden om hvad der skete den dag i Juni, 20 år tidligere!

Hvis i kunne lide "Kvinden i buret" - som er forgængeren, vil I også kunne lide "Fasandræberne"! Filmen er helt i samme ånd. Nikolaj Lie Kaas er fantastisk i rollen som Carl Mørck, og Fares Fares, som Assad. Jeg var opslugt og tilfreds fra start til slut. Klart mangler den ting, som er skrevet i bogen, men føler der i denne efterfølger dog er givet mere plads end i den første. Denne film varede også knap en halv time mere end den første:) Se den, hvis I lige som mig er fan af Afdeling Q, så tror jeg i vil nyde den!:) personligt er denne bog min favorit i serien, så jeg var meget spændt på filmen. Jeg er tilfreds, og dem har den samme dystre stemning som 1'eren havde, fyldt med Mørcks sarkasme og mørke sind og Assads humor;)

Til slut vil jeg bare lige dele et skønt loppefund med jer, som jeg købte igår, på loppemarked i skalborg. Har længe gerne vil have sådan et "fad" med Bjørn Wiinblad, så nu skulle det være:) vasen er fra Tiger, den faldt jeg over idag, til den nette pris af 20kr:)



Quote of the day:
"Because we all need to believe in movies, sometimes." - Unkown


Ingen kommentarer:

Send en kommentar