Madblogstoppen

mandag den 25. oktober 2010

Så er der mad - 3

Så er det vist blevet til endnu er lækker opskrift(hvis jeg selv skal sige det). Har ikke haft den store tid til inspirerende måltider, da jeg jo er midt i flyttekaos, men forleden skulle jeg altså forkæles, og ville derfor lave "Græske Frikaddeller m/ det der hører til":)

Vil lige sige at dette er min version af dellerne, og de kan sikkert laves på en million andre måder, men jeg syntes de er top gode sådan her;) Denne ret er mængdemæssig også god til 2-3 personer, men heldigvis kan dellerne sagtens fryses, hvis man er alene som mig;)

Du skal bruge følgende:
Frikadeller:
- 300g fars
- 1 rød snackpeber
- 1-2 fed hvidløg(afhængig af størrelse og hvor meget hvidløg man kan lide)
- Fetaost, lidt svært med mængde, er hvad man selv kan lige, men 10-15 tern vil jeg tro
- Timian
- Salt og peber
-Fedtstof til stegning

Tzatziki:
- 1 hel agurk
- 2 dl Græsk youghurt
- 1-2 fed hvidløg(samme gældende som ved dellerne)
- salt, efter smag

Tomatsalat:
- Cherrytomater(igen vurder hvor mange du laver til, til mig alene laver jeg af 8-10 tomater)
- 1 lille løg
- Feta, tag så meget du har lyst til
- salt og peber
- God olivenolie
- Frisk basilikun( er ikke med på billederne, da jeg ikke havde noget, men det er et must)

Jeg serverer hjemmelavede timiankartofler, som blot er kartofler i både, vendt i olie,salt og timian og så i ovnene med dem en 20-30 min, mums:)

Fremgangsmåde:
Start med at lave tzatzikien. Gerne dagen før, så bliver den bedst.

Tzatziki:
  • Agurken rives på den grove side af et rivejern, puttes i en si, overhældes med groft salt og stilles på køl til afdrybning. Dette gøres i god tid, så agurken kommer af med så meget væske så muligt. Man må gerne mase agurken engang imellem.
  • Youghurten, salt og hvidløg blandes sammen i en skål. Smag på det for at tjekke det ikke er for salt, da agurken også bidrager med salt.
  • Agurken hældes i youghurt-blandingen og det hele stilles på køl, må gerne være færdig 1-2 timer før servering, så bliver det bedst:)

Tomatsalat:

  • Denne salat er også super god, hvis den laves lidt før, så olien får lov til at marinere lidt.
  • Cherrytomaterne skylles og skæres i kvarte.
  • Løg hakkes fint
  • Feta'en blandes i.
  • Hæld lidt olie, friskkværnet peber og salt over.
  • Bland det hele godt og kom til sidst hakket frisk basilikum i. Gerne lidt grofthakket

Frikadellerne:

  • Peberfrugten fint hakkes, jo finere jo bedre, så hænger det bedre ved kødet.
  • Hvidløg presses eller hakkes fint. Hakket bevarer bedre smagen
  • Peberfrugt og hvidløg blandes i farsen.
  • Fetaosten kan enten smuldres i farsen, eller skæres i små tern og blandes i , er afhængig af hvad man har lyst til.
  • Timian, salt og peber hældes i og farsen blandes godt.
  • Syntes du ikke farsen hænger ordentligt sammen kan du putte 1 æg, men jeg bruger ikke selv æg.
  • Derefter smeltes lidt fedtstof på en pande.
  • Frikadellerne formes med en ske og steges til de er gennemstegte.

Så skulle du gerne ende op med noget der ligner det her;

Mums, det smagte godt, hvis jeg selv skal sige det;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar