Madblogstoppen

onsdag den 6. februar 2013

Sygdom, selvmedlidenhed & suppe;)

Ja, som overskriften så flot beskriver har jeg ligget syg den sidste tid, nærmere bestemt en 4 dages tid - ikke sjovt!! Er så ynkelig når jeg er syg, specielt fordi jeg bor alene - det er i hvertfald min teori;) for der er jo slet ingen til at varte mig op, og hygge lidt om en, næh nej jeg har kun 1 stk Cocker Spaniel som har en tendens til at få "cocker-flip" når jeg allermindst har lyst til det!! Cocker-flip definerer jeg som en lille rød tornado som suser rundt i stuen med pivedyr i munden og er yderst irriterede!!( eller dvs. Er hun jo kun når jeg er syg og ikke orker det, elsker jo hende den bette;)

Overskriften fortæller også at der er lavet suppe i det lille hjem;) tænkte det var godt ovenpå en omgang sygdom - så Googlede lidt rundt på nettet og fandt forskellige opskrifter, så denne her er en combi af en opskrift på nettet og min egne små fif;)


Hokaidogræskar suppe

Til 4 personer, eller til dig selv og din fryser;)

Det skal du bruge:

- 1 Hokaido græskar
- 2 store kartofler
- 3 gulerødder
- 1 stort løg
- 2-3 fed hvidløg
- 1 chili
- 1/4l cremefine eller madlavningsfløde
- Olie
- vand
- grøntsagsboullion
Smages til med:
Salt, peber, chilipulver/chilisalt og saften fra 1 appelsin

Serveres med sprødstegt bacon evt. Stegt Chorizopølse for en anden smag og hvis man kan lide det kan ristede græskarkerner også smage super deri;) men tænk over hvor salt suppen er ift. Hvad du servere den med. Er også lækkert med hjemmebags flute til - det nåede jeg ikke idag da jeg skulle være chauffør for min bror.


Start med at skære grønsagerne i lige store stykker. Jeg brugte ikke skrællen fra græskaret, men skar det fra. Ligeledes udhules græskaret, så kerner mm. Er fjernet.
Løg snittes i tern og hvidløg presses.

Løg og hvidløg sauteres i olien, og græskar kommes i. Græskar får en 3-5 min inden kartofler , gulerødder og chili kommes i og svitses. Herefter fylder du op med vand så alle grøntsagerne er dækket, og her smed jeg også en boullionterning i, grøntsagsboullion.( Brugte knors Fond du chef - dem kan jeg rigtig godt lide)

Det hele få nu lov til at koge i 20-25 min til det er godt mørt. Så blendes suppen, personligt bruger jeg en stavblender da jeg syntes det er klart nemmest. Herefter tilsættes cremefine og suppen koges op. Er den for tyk kan mere vand tilsættes. Suppen smages til med det du syntes der mangler. Jeg brugte chilisalt fra mariager, da jeg ikke syntes chilismagen var stærk nok, så næste gang vil jeg nok bruge mere end 1 chili;)

Serveres dejlig varm med bacon på toppen;)

Mums en god aftensmad og lige noget for mave og hals;)

God appetit;)

( Tag jer ikke af mit meget brankede bacon på billedet, gik vist lige lidt for stærkt med at stege det)

1 billede er grøntsagerne inden de koges
2 billede er det færdige resultat:)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar